viernes, 17 de marzo de 2017

Monomite

En aquesta entrada us explicaré què és el monomite, quines fases té, i a quines pel·lícules, libres o sèries es poden aplicar.

Monomite
El monomite també es coneix com a "el viatge de l'heroi", el qual es tracta d'una teoria de Joseph Campbell. Aquest va publicar un llibre anomenat "L'heroi de les mil cares", el qual explica i justifica amb una dotzena d'històries la seva teoria Aquesta es basa en que totes les bones històries inclueixen el mateix model de personatges. Es podria dir que es tracta d'un cicle on el viatge comença i acaba.





Fases cicle
  1. Trucada a l'aventura: l'heroi rep un missatge misteriós.
  2. Assistència: l'heroi necessita ajuda, probablement d'algun sabi mestre o algú amb molta experiència i coneixements.
  3. Partida: l'heroi deixa la vida normal i quotidiana per entrar en un món d'aventures i noves experiències que mai abans hauria viscut.
  4. Contenses: són totes les trames i accions per les que ha de passar l'heroi; superar trampes, matar a monstres...
  5. Trobament: l'heroi s'ha de veure amb la seva pitjor por. L'ha de vèncer i superar
  6. Crisi: l'heroi s'enfronta a la mort.
  7. Tresor: com a recompensa per tots els seus actes i el seu esforç, l'heroi reclama un tresor o algun tipus de reconeixement.
  8. Resultat: és possible que els personatges dolents o monstres es rebotin cap a l'heroi mentre aquet intenta tornar al món normal.
  9. Retorn: un cop tot això, l'heroi torna a la vida quotidiana i normal.
  10. Nova vida: aquests esdeveniments han fet canviar a l'heroi i ja no torna a la vida que tenia en un principi.
  11. Resolució: tot el context es manté amb normlitat i calma.
  12. Status quo: tot està bé però l'heroi ja no es sent el mateix degut a tot el que ha passa.

Altres fonts ens dónen a conèixer les següents fases:
  1. Llibertat per viure
  2. Mestre de dos móns
  3. Creuament del llindar del retorn
  4. Rescat des de fora
  5. Lluita màgica
  6. La negativa de la rendibilitat
  7. El do definitiu
  8. Apostasis
  9. Reconciliació amb el pare
  10. Temptació
  11. Trobament amb Déu
  12. Camí d'assajos
  13. Ventre de la balena
  14. Creuament del primer llindar
  15. Ajuda sobrenatural
  16. Rebuig de la trucada
  17. Trucada a l'aventura


Es pot aplicar als llibres o pel·lícules de Harry Potter, Los juegos del hambre o El seños de los anillos, entre d'altres. Per exemple; en el cas de Los juegos del hambre, ocurreix el següent:
  1. Trucada a l'aventura: Katniss es presenta voluntària a ser participant als "jocs de la fam" com a substituta de la seva germana.
  2. Assistència: la protagonista és atesa pels seus entrenadors i aquells que la guiaran durant les trames.
  3. Partida: deixa la vida que havia seguit fins ara per endinsar-se a aquestes proves de les que tracatrà la història.
  4. Contenses: totes les proves de supervivència a les que s'ha de sotmetre la protagonista.
  5. Trobament: es troba amb situacions díficils molt properes al fracàs.
  6. Crisi: s'enfronta a greus problemes per sobreviure i ajudar al seu company Peeta.
  7. Tresor: com a recompensa, assoleix tant la seva llibretat com la de Peeta.
  8. Resultat: els organitzadors no hi estan d'acord i s'hi oposen, però Katniss se'n surt amb la seva.
  9. Retorn: els personatges tornen a la vida quotidiana, als seu districte.
  10. Nova vida: tots aquests aconteixements provoquen que els personatges es facin famosos i constantment se'ls reclami per assistir a entrevistes i d'altres. Canvien les seves vides.
  11. Resolució: els districtes i la injustícia que s'observa en l'ambient de les trames segueix igual.
  12. Status quo: Katnis retorna al seu lloc d'origen on pot estar tranquil·la, però després de totes les experiènces viscudes ja res serà igual.





Fonts:

No hay comentarios:

Publicar un comentario